سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی درباره یوزپلنگ‌های منطقه توران گفت: ما ظرفیت‌هایی در اسارت داریم و برنامه میان‌مدت ما ایجاد فراجمعیت‌هاست، یعنی محدوده‌هایی با زیستگاه‌های بزرگ و طعمه‌های طبیعی که یوزپلنگ‌ها بتوانند به شکل طبیعی زادآوری کنند.

یوزپلنگ

به گزارش همشهری آنلاین، حسن اکبری سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: درباره یوزپلنگ ما دو بحث اصلی را دنبال می‌کنیم؛ یکی زیستگاه و دیگری مشکلات موجود که در حال بررسی است.

وی افزود: زیستگاه یوزپلنگ‌ها مشکلات عدیده‌ای دارد که برخی از آنها بسیار پیچیده و حل‌نشدنی به نظر می‌رسند. دو مسأله اصلی توران دام و شتر است. ما جلساتی برگزار کرده‌ایم و پیگیری‌هایی انجام داده‌ایم. واقعاً یک عزم ملی فرادستگاهی نیاز است. حتی سندی تهیه کرده و به شورای عالی بردیم که به سه مصوبه تبدیل شد. این مصوبات خوب بودند، اما معضلات اصلی همچنان این دو مورد هستند.

اکبری گفت: ما تلاش کردیم تا زیستگاه‌های اطراف توران را حفاظت کنیم. به خصوص منطقه پل ابریشم در شمال توران که یوزپلنگ‌ها به آن پناه می‌برند. با کمک بخش خصوصی 10 نفر نیرو مستقر شده‌اند و حفاظت از این منطقه ادامه دارد. مشاهدات یوزها و افزایش طعمه‌ها امیدوارکننده بوده است. در جنوب شرق توران نیز اقدامات مشابهی انجام داده‌ایم.

وی ادامه داد: برای دام و شتر، جلساتی با دستگاه‌های مختلف برگزار کرده‌ایم و امیدواریم که در میان‌مدت بتوانیم کاری انجام دهیم. در مورد جاده، ۵۰ میلیارد تومان بودجه‌ای که وزارت راه اختصاص داده بود، به استان ابلاغ شده و در فرآیند مناقصه است. امیدوارم که هرچه سریع‌تر فنس‌کشی جاده انجام شود. حدود ۵ کیلومتر فنس نیز با کمک سازمان‌های مردم‌نهاد و دوستداران محیط زیست تامین شده است.

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی گفت: نکته مهم این است که ما ظرفیت‌هایی در اسارت داریم و برنامه میان‌مدت ما ایجاد فراجمعیت‌هاست. یعنی محدوده‌هایی با زیستگاه‌های بزرگ و طعمه‌های طبیعی که یوزپلنگ‌ها بتوانند به شکل طبیعی زادآوری کنند.

وی اظهار کرد: ما روی منطقه میاندشت در خراسان شمالی حساب باز کرده‌ایم و در توران نیز مکان‌یابی انجام داده‌ایم. امیدواریم با حمایت و اعتبارات بخش خصوصی و حامیان محیط زیست، این فرآیند تکثیر و فراجمعیت‌ها به خوبی پیش برود.

کد خبر 867371
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 9
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
    0 0
    چه حفظی؟ این یوز های زیبا هم ،وقتی شکار میکنند ، آهو و... رو زجر کش میکنند ، پس ولشون کنید به حال خودشون